| T?t p? videnskaben

Blandede pars problemer overses i velment tolerance

Ny RUC-forskning viser, at folk i blandede ?gteskaber har en r?kke s?rlige udfordringer, som bliver overset af psykologer og behandlere. Den gode intention om at behandle alle ens skygger for blandede pars s?rlige problemer.
Rashmi Singla - Rubrik
Foto: Uffe Weng


Lighedstanken er s? dominerende i Danmark, at de helt s?rlige udfordringer, som folk i blandede ?gteskaber kan k?mpe med, bliver overset i myndighedernes psykologiske r?dgivning og behandling af par i krise.

?Vi behandler alle ens i Danmark, og det lyder s? flot, men det betyder, at vi kan overse de dynamikker, der g?r sig g?ldende for folk i blandede ?gteskaber. Alle par er ikke ens, og blandede ?gteskaber har en r?kke unikke udfordringer, som bliver overset i velment farveblindhed,? siger lektor i psykologi Rashmi Singla fra Institut for Psykologi og Uddannelsesforskning.

Med en baggrund som klinisk psykolog har hun selv praktisk erfaring med at hj?lpe par i krise, og sammen med studerende unders?ger hun i sin nye bog de helt s?rlige vilk?r for par med forskellig baggrund. Det kan v?re familiens manglende accept, konflikter om, hvilken rolle de forskellige kulturbaggrunde skal spille, omverdenens misbilligelse og eksklusion:

?Mange blandede par, som ser meget forskellige ud, oplever fx, at folk stirrer meget p? dem,? fort?ller Rashmi Singla, som dog ogs? understreger, at der er mere positive sider forbundet med et blandet ?gteskab s?som flere muligheder, mere ?fest og farver?, t?ttere forhold til to lande og bredere horisont.

Det er nogle af de vilk?r og problematikker, hun har indsn?vret ved at tage udgangspunkt i seks dansk-indiske og dansk-pakistanske par og to cases fra klinisk praksis. Parrene er i forskellige stadier af deres liv og parforhold, men alle har fundet sammen, fordi de blev forelskede i hinanden p? trods af eller p? grund af deres forskelligheder.

?Der har v?ret meget politisk fokus p? tvangs?gteskaber, og det er langt nemmere at f? forskningsmidler til fort?llingen om 'os og de andre', men jeg vil gerne unders?ge alt det, der forener os, og som kommer til udtryk i de par, der finder hinanden p? tv?rs af kulturer og gr?nser, end p? alt det der splitter os. Der er en hierarkisk inddeling, et upstairs and downstairs, inden for meget forskning i etniske minoriteter, efterkommere og flygtninge. Men n?r man forsker i alle de problematiske aspekter som fx tvangs?gteskaber, s? er man med til at holde udl?ndinge nede og skabe afstand mellem 'dem og os',? mener Rashmi Singla.
 

Fokus p? lighed

Bogen er en kvalitativ unders?gelse af de blandede pars historie fra deres f?rste m?de og til deres nuv?rende sted i livet. Historierne viser, at parrene i den f?rste forelskelsesfase negligerer kulturforskellene mellem dem, og i stedet fokuserer meget p? alt det, der forener dem. Et af parrene best?r fx af en dansk mand, der var udstationeret for et stort dansk firma i Indien, hvor han forelskede sig i en veluddannet, indisk kvinde, der var ansat i samme firma.

?Der er en myte om, at de forskelle, der er mellem landene, ogs? bliver afspejlet i ?gteskabet, men det er meget mere komplekst, for der er ogs? mange faktorer, der forener dem. De var begge ledere og en del af den samme arbejdspladskultur og havde samme religi?se overbevisning,? siger Rashmi Singla.

Generelt oplevede parrene langt mere, der forenede dem, end der skilte dem i den f?rste forelskelsesfase. Typisk var de det samme sted i livet og havde nogenlunde samme ?konomiske baggrund.
 

Presset fra omverdenen

I det hele taget g?r det igen, at det f?rst er, n?r parrene for alvor skal etablere et liv sammen, at de kulturelle forskelle relateret til is?r k?nsroller viser sig. Det var tydeligt hos et veluddannet, par bosiddende i Danmark, hvor den indiske mand arbejdede som direkt?r, mens hans veluddannede danske kone havde valgt at v?re hjemmeg?ende med parrets yngste barn. I et land hvor det i forvejen opfattes som meget reaktion?rt, hvis kvinder g?r hjemme, var det en ekstra sv?r beslutning at tr?ffe for hende, fordi hun var gift med en mand med etnisk minoritetsbaggrund.

?Det er jo n?sten uh?rt for en dansk kvinde at g? hjemme, og det skabte i sig selv ambivalens for hende, at det var det, hun havde mest lyst til. Men det bekymrede hende ydermere meget, om omverdenen ville tro, at det var hendes mands beslutning, at hun skulle g? hjemme. Den helt store udfordring for blandede par er, at man ikke bare er sig selv, men ligger under for omverdenens opfattelse og ens egen formodning om omverdenens opfattelse,? siger Rashmi Singla.

Det er blot nogle f? af de helt s?rlige udfordringer, som blandede par m?der, og det er derfor, at Rashmi Singla mener, at tolerancen og lighedstanken i behandlersystemet fejler, n?r det g?lder blandede par, der – selvom de har mange lighedspunkter med almindelige par – netop ikke er som alle andre.

?For nogle betyder kulturforskelle ikke noget, men det g?r det for andre af de blandede par. N?r man sp?rger p? centre for parterapi, om de har blandede par, siger de ”Ja, men vi behandler alle ens.” Jeg h?ber, at bogen vil ?ge folks fokus p?, at blandede par netop har nogle helt s?rlige dimensioner i deres forhold, og at bogen dermed kan bidrage til at fremme deres psykiske sundhed og udvikle relevant psykosocial st?tte,? siger Rashmi Singla.