Workshops p? HumTek
P? workshoppene tilegner du dig praktiske designv?rkt?jer og designmetoder, som du kan anvende i projektarbejdet. Workshoppen afsluttes med en f?lles "Showtime", hvor alle studerende pr?senterer deres resultater.
Her kan du se eksempler p? workshops der har v?ret afholdt p? 1. ?r. Se det aktuelle udbud af workshops p? study.ruc.dk.
From noob to programming-master in 10 days
Gang p? gang oplever vi, hvor frustrerende det er at l?re at programmere. Det er som at holde en glat ?l imellem h?nderne. Man f?r lidt fat, men mister hurtigt grebet, fordi begreberne ikke sidder helt under huden. Ambitionen med denne workshop er at l?re ALLE deltagere at programmere p? 10 dage. Det bliver et intensivt forl?b.
Prototyping the future - digital production
P? denne workshop l?rer du at arbejde med Computer Aided Design til 3D print, lasersk?ring og CNC fr?sning. For at kunne l?se de udfordringer verden st?r over for, har vi bruge for forestillinger, artefakter og fort?llinger som inspirerer udvikling i en b?redygtig og ansvarlig retning. I workshoppen skal du derfor udvikle prototyper for tt备用网址, som skal hj?lpe os med at forestille og forst? tiden der kommer, stille kritiske sp?rgsm?l og muligg?re samtaler om paradigmeskift. Vi arbejder med metoder og teorier fra Futures Studies og Design Future.
The unbuilt city
Vi tager udgangspunkt i byen lige uden for vinduerne og City Engine, som er et program udviklet til at generere 3D-visualiseringer af byer og byrum. City Engine kan dels bruges til visualisering af eksisterende og projekteret byrumsdesign, dels til generering af hele virtuelle verdner, til brug i film og spil.
Design af tt备用网址s energisystem
Workshoppen omhandler klima- og energiplanl?gning, og introducerer til begreber og metoder til arbejdet med design og udvikling af energisystem og handleplaner for et CO2-neuralt samfund. Du l?rer at designe og konstruere et energisystem p? baggrund af CO2-emissioner, nettab og betydningen af ?ndringer af input i systemet, som tilsammen giver indsigt i sammenh?ngen i systemet i en konkret case, hvor vi udvikler et energisystem, der g?r kommunen i stand til at reducere sin drivhusgasudledning og opn? sit klimam?l.
Design med andre arter
Mennesket er ikke den eneste art p? planeten Jorden, men vores livsudfoldelse har skabt udfordringer for andre med-beboere p? planeten. Vi designer med andre arter for at udvikle b?redygtige levesteder for sameksistensen mellem planter og dyr (og mennesker). Vi kortl?gger biologisk mangfoldighed og artsrigdom omkring campus og giver dig indblik i diskussioner om naturens rettigheder. Vi levendeg?r og v?lger de arter, vi gerne vil designe for og med. Du l?rer design redskaber som kortl?gning, research og co-design.
Sound as a creative process
Denne praktiske workshop giver studerende en grundl?ggende forst?else for, hvordan lydskabelse er en kreativ proces. Det d?kker b?de v?rkt?jerne til at lytte og optage i forskellige milj?er (studie, offentlige rum, by- og naturmilj?er), og hvordan man producerer et lydv?rk, der er repr?sentativt for denne proces, som en podcast-episode, en lydvandring komposition, en films lydspor eller en multikanal lydinstallation.
Poetiske maskiner
Vi udforsker, hvordan teknologiske systemer kan bidrage til at inspirere vores fantasi og de mere poetiske sider af menneskelig interaktion. Det vil sige robotter og interaktive installationer som ?bner for interaktive oplevelser. Igennem design?velser og teknologi-introduktioner eksperimenterer vi med, hvordan vi oplever interaktion med teknologier. Du l?rer at designe fysiske prototyper, som muligg?r evaluering og iteration af designet. Vi producerer en samling af interaktive v?rker, der pr?senteres til Showtime den sidste dag.
Urban tech - krop og emotion i bydesign
"Urban Tech” er teknologibaseret vidensproduktion om byer og bygninger. Gennem workshoppen f?r du indsigt og kompetencer til at afpr?ve menneskers oplevelse af steder og menneskers oplevelse af omgivelsernes sansem?ssige, fysiske og emotionelle p?virkninger samt af bev?gelser og adf?rd i tid og rum. Du l?rer at anvende eye-tracking udstyr, GSR (galvanic skin response) og HRV (hjerterytmevariabilitet) koblet til kvalitative metoder.
Sundhedsdesign
Vi skal unders?ge, hvordan data producerer f?lelser, og hvordan f?lelser producerer data. P? workshoppen bliver du introduceret til etnografiske metoder, som du skal bruge til at indsamle empirisk materiale om menneskers oplevelse af data og de f?lelser, data producerer i sundhedsfeltet. P? baggrund af empirisk materiale skal vi sammen lave en udstilling for studerende og medarbejdere p? Roskilde Universitet, som viser de mange forskellige m?der hvorp? f?lelser og data er t?t forbundet i sundhedsfeltet og i samfundet generelt.